STARGATE SG-1

 

 

Les : Stargate SG-1

 

Deze les is geschreven door Claudia © (CGSFDesigns) op 01-02-2009.
En herschreven op 28-05-2016.
Niets uit deze mag worden gebruikt zonder mijn uitdrukkelijke toestemming.
Laat alle namen en lagen van de tubes intact en verander er niets aan.
Ook mogen de tubes niet herupload worden of aangeboden worden op andere sites.
Ik wens jullie veel plezier bij het maken van de les.

Claudia.

 

Ik ben reeds voor een lange tijd fan van Science-Fiction series en 1 daarvan is Stargate.
Ik werk ook ontzettend graag met Animaties, dus kon het niet lang duren of ik zou die 2 verenigen in een lesje.
Alhoewel me dit niet volledig gelukt is in Animatie Shop alleen, heb ik hier een programma bijgevoegd die me daar wel
de mogelijkheid heeft toe geboden en zoals je bovenaan kunt zien ben ik daar redelijk in geslaagd.
Het is reeds een hele tijd geleden toen ik dit lesje voor het eerst schreef en daarom heb ik hem in een nieuw jasje gestoken.

Stap voor stap zal in deze les uitgelegd worden het hoe en wat.
Van het installeer van het programma tot het gebruik ervan en hoe je het het best kunt versturen in de mail.

 

Benodigdheden

Je hebt alleen een plaatje nodig, het liefst met water erin.
Deze les kan in alle versies van PSP gemaakt worden.

 


De volgende programma's

- Animatie Shop Hier
- Het programma : Sqirlz Water Reflections Hier


Het plaatje dat ik heb gebruikt heb ik van het internet gehaald.

 

 

 

Wanneer je met eigen kleuren werkt speel dan met de mengmodus en/of dekking naar eigen inzicht

 

Devider

1.

Bewerk eerst je plaatje die je wilt gaan gebruiken in PSP.
Daarmee bedoel ik dat je het een frame kan/mag geven, enz... en zet er alvast je watermerkje in.
Liefst niet in het gedeelte van het water, maar dat spreekt voor zich denk ik :)
Om dit allemaal naderhand te doen is veel te omslachtig.

 

2. Open het programma "Sqirlz Water Reflections" en installeer het op je harde schijf in "Program Files",
of op je externe harde schijf of .... waar jij altijd je te installeren progjes zet.
Maak hiervoor eerst een aparte map aan, dan kan je progje daar naar verwijzen bij het installeren.

 

3. Dubbelklik op het .exe bestand van het progje om het te installeren.

 

4. We gaan nu een snelkoppeling maken van het zojuist geïnstalleerde progje.
Ga naar Start op je PC onderaan links - Alle Programma's - SqirlzReflect - SqirlReflect :

Ik zal de printscreens voor Windows 10 ook nog eens maken, maar voor nu moet het maar met XP :)
Bij 10 ga je ook eerst naar linksonderaan (het windows-logo) - Zoek het programma - Klik erop met de rechtermuisknop -
Je kan het dan aan Start vastmaken, maar je kan het ook een snelkoppeling op het bureaublad maken
of je steekt hem in de werkbalk onderaan je scherm, mogelijkheden zat :)

 

5.

In deze les doen we dus verder met de XP printscreens.
Klik met de rechtermuisknop op het icoontje (nummer 4 in het printscreen hierboven)
en kkies Kopiëren naar - Bureaublad (snelkoppeling maken) :

 

6.

En dan staat het programma op je bureaublad :

 

7.

Open nu het progje door er dubbel op te klikken met de muis.
Als het opent krijg je dit te zien :

Het werkvlak van SqirlReflect

 

8.

Open jouw gekozen plaatje (dat reeds bewerkt is in PSP en werd opgeslagen als jpg-bestand).
Om het plaatje te openen klik je op de groene map :

Zoek nu het plaatje zoals je ook een plaatje zou zoeken in PSP :

Het plaatje staat nu in het progje

 

9.

Links in de werkbalk zie je nu een ovaal dat rood gekleurd is, dat is de selectielus, druk daarop
en dan kan je gewoon met behulp van de muis het plaatje selecteren rond het water, net zoals in PSP
waar je dat doet met het Selectiegereedschap - Uit vrije hand (= lasso) - dus van punt tot punt :

Klik op de selectielus, het ovaal in rood gekleurd

 

10.

Je begint met het selecteren door middel van de linkermuisknop te klikken en gaat zo rond en
als je klaar bent dan klik je 1 keer met de rechtermuisknop en dan heb je dit :

Na het selecteren hebben we nu dit

 

11.

Als je hiermee klaar bent klik je op de knop met de gekleurde balletjes :

Klik op de knop met de gekleurde balletjes


12.

We gaan nu het aantal frames per seconde instellingen.
Standaard staat deze op 20 maar dit kan je zelf aanpassen naar eigen smaak.
Klik daarna op OK :

Instelling frames per seconde

13.

We gaan nu eerst het beeld op 100% zetten. Dit doen we via View - Show 100% :

 

14.

Klik nu op de knop met de blauwe golven :

Klik op de knop met de blauwe golven

 

15.

Neem de getallen over die ik heb genomen.
Als je later nog een plaatje wilt maken kun je de getallen nog altijd aanpassen naar je persoonlijke smaak :

Neem deze getallen over

 

16.

Na het instellen van de getallen kun je nu op het gele pijltje (printscreen hierboven) klikken en als je met
de muis even het venstertje verschuift, dan kun je nu de animatie zien.
Op dit punt kun je hem nog altijd opnieuw maken tot je tevreden bent met het resultaat.

 

17.

Is de animatie naar tevredenheid? Dan stop je eerst de animatie door op het gele pijltje te klikken
en het Parameter-venster te sluiten door op het kruisje te klikken.

 

18.

Klik nu op het volgende icoon : Wijze van opslaan

Wijze van opslaan

 

19.

Controleer op het keuze scherm voor golven op BASIC RIPPLES ONLY staat en klik dan op OK.

BASIC RIPPLES ONLY

 

20.

Tevreden over de golven?
Dan gaan we het plaatje nu opslaan als AVI-bestand.
Volg hier bij stap voor stap de plaatjes die ik hieronder ga plaatsen :

Klik op de knop "avi"

Klik op OK

Geef je plaatje een naam

Zet het getal op 15 en klik op OK

(hoe hoger het getal hoe zwaarder het bestand wordt).

Zet de videocompressie zoals op het plaatje en klik op OK

De animatie wordt nu gesaved en kan een tijdje duren :

Animatie wordt gesaved

 

21.

We zijn er bijna :)
Als Sqirlz klaar is dan krijg je dit venster te zien :

Klik op OK

 

22.

Nu mag je eindelijk ook Animatie Shop openen, want een avi bestand kan je niet versturen via de mail :)

 

23.

Open in Animatie Shop het zojuist opgeslagen avi-bestand en controleer of de instellingen hetzelfde zijn als hieronder :

Controleer de instellingen

 

24.

Klik op OK en klik nu met de muis 1 x in het eerste venster van je werkje.

 

25.

Bewerken - Alles selecteren.

 

26.

Animatie - Eigenschappen voor frame : zet de waarde op 12 en klik op OK

Zet de waarde op 12 en klik op OK

 

27.

De snelheid van de animatie staat nu op alle frames gelijk en nu mag je je werkje opslaan als gif-bestand :

Sla je werkje op als gif-bestand en klik op Opslaan

 


 Ik hoop dat je het een leuke en leerzame les vond.
Als je commentaar wilt geven op mijn lesjes, of gewoon iets schrijven
mag je altijd een berichtje achterlaten in mijn gastenboek

 

Mijn gastenboek

 

Deze les is door mezelf bedacht, gemaakt en geschreven
Enige gelijkenis met andere lessen berust op louter toeval
Mijn lessen mogen niet zonder toestemming worden gekopieerd of gelinkt
Wil je mijn les gebruiken voor je groep/club mail mij dan even

 

 

Claudia - Mei 2016

 

         

Terug naar de Film-en-TV-Lessen   Index