Titel Les : Dancing in the Dark

 

 

 

 

Print de pagina

 

 

 

 

Les : Dancing in the Dark van Sille

 

Deze tutorial is auteursrechtelijk beschermd door Sille's Bastelwelt, alle rechten voorbehouden.
Elke verspreiding, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming is geheel verboden.
Elke gelijkenis met een andere tutorial is puur toeval.

Deze les is geschreven in PaintShop Pro 2019 op 07-09-2021.

Ik heb de persoonlijke toestemming van Sille om haar lessen te vertalen uit het Duits.
Wil je deze vertaling linken, dan moet je Sille daarvoor persoonlijk toestemming om vragen !!!
Ik ben alleen maar de vertaler, de auteursrechten liggen volledig bij Sille.
Vielen Dank Sille, das ich Ihnen schöne Lektionen im Niederländisch Übersetzen kann.

Claudia.

 

 

Materialen :

Klik hier om de materialen te downloaden

Inhoud Materialen Map

Steek het Masker "303-kris" in de juiste map van jouw PSP versie : Corel_07/Maskers.
Installeer het font "aberatn".
Steek het Patroon "BG04" in de juiste map van jouw PSP versie : Corel_08/Patronen.

 

Filters :

Klik hier om naar de Filter pagina te gaan

FM Tile Tools - Blend Emboss.
Graphics Plus - Cross Shadow.s


Animatie Shop :

Klik hier om Animatie Shop te downloaden

 

Kleurenpallet :

Kleurenpallet

1ste kleur = #1A4F60
2de kleur = #C6DEE9

 

Wanneer je met eigen kleuren werkt speel dan met de mengmodus en/of dekking naar eigen inzicht.

Sille's Bastelwelt 

Divider Lessen Sille

1.

Open een Nieuwe afbeelding van 700 x 650 px, transparant.
Open uit de materialen de tube "MMDesignz_nov08_017-".
Activeer de middelste laag hiervan (= Kopie van Raster 7) en zet de zichtbaarheid van deze laag open
door op het oogje te klikken in het Lagenpallet.
Neem een donkere kleur uit de tube als Voorgrondkleur.
Mijn kleuren zijn deze hierboven.
Minimaliseer de tube voor later gebruik.
Ga naar de afbeelding en vul deze met de donkere Voorgrondkleur.

Divider Lessen Sille

2.

Lagen - Nieuwe rasterlaag.
Ga naar het Kleurenpallet en klik met de muis in de Achtergrondkleur en daarna op tabblad "Patroon".
Maak een patroon met deze instellingen : BG04

Maak een patroon met deze instellingen

Ga terug naar je werkje en vul de laag met dit Patroon.
Lagen - Eigenschappen : zet de Mengmodus van deze laag op Vermenigvuldigen.

Divider Lessen Sille

3.

Lagen - Nieuwe rasterlaag.
Activeer de opzij gezette tube "MMDesignz_nov08_017-" en zoek hieruit een lichte Achtergrondkleur.
Minimaliseer de tube voor later gebruik.
Ga terug naar je werkje en vul de laag met de lichte Achtergrondkleur.

Divider Lessen Sille

4.

Lagen - Masker laden/opslaan - Masker laden vanaf schijf : 303-kris

Lagen - Masker laden/opslaan - Masker laden vanaf schijf

Lagen - Samenvoegen - Groep samenvoegen.
Effecten - Randeffecten - Accentueren.
Effecten - Insteekfilters - FM Tile Tools - Blend Emboss :

Effecten - Insteekfilters - FM Tile Tools - Blend Emboss

Lagen - Eigenschappen : hernoem deze laag "Masker".

Divider Lessen Sille

5.

Activeer de opzij gezette tube "MMDesignz_nov08_017-".
Bewerken - Kopiëren.
Ga terug naar je werkje.
Bewerken - Plakken als nieuwe laag.
Objecten - Uitlijnen - Rechts.
Objecten - Uitlijnen - Onder :

Dit heb je nu

Lagen - Dupliceren.
Activeer de originele tube laag er net onder (= Raster 3).
Afbeelding - Formaat wijzigen : 85%, formaat van alle lagen wijzigen niet aangevinkt.
Aanpassen - Scherpte - Verscherpen.
Verplaats de verkleinde tube iets naar links :
Je kunt de tube niet zien omdat deze wordt bedekt door de originele tube.
Druk daarom op de K toets om het selectieraster te activeren.
Hiermee kan je de tube makkelijker verschuiven.

Verplaats de verkleinde tube iets naar links

Effecten - 3D-Effecten - Slagschaduw :

Verticaal = 1
Horizontaal = 1
Dekking = 100
Vervaging = 1
Kleur = Zwart (#000000)
Schaduw op nieuwe laag aangevinkt !!!

Lagen - Eigenschappen : zet de Dekking van de laag "Raster 3 Schaduw 1" op 80%.
Activeer nu de verkleinde tube laag er net boven (= Raster 3) en verwijder deze laag.
Je hebt nu alleen nog de Schaduwlaag over.
Activeer terug de bovenste laag in het Lagenpallet (= Kopie van Raster 3).
Effecten - 3D-Effecten - Slagschaduw :

Verticaal = 2
Horizontaal = 2
Dekking = 100
Vervaging = 10
Kleur = Zwart (#000000)
Schaduw op nieuwe laag niet aangevinkt !!!

Divider Lessen Sille

6.

Open uit de materialen het element "Accents - Decos - 029".
Zet de zichtbaarheid van de laag open.
Bewerken - Kopiëren.
Ga terug naar je werkje.
Bewerken - Plakken als nieuwe laag.
Plaats de muzieknoten en -balk links bovenaan :

Plaats de muzieknoten en -balk links bovenaan

Lagen - Eigenschappen : zet de Mengmodus van deze laag op Overlay.
Effecten - 3D-Effecten - Afschuining binnen : Afschuining = nummer 1

Effecten - 3D-Effecten - Afschuining binnen

Effecten - 3D-Effecten - Slagschaduw :

Verticaal = 1
Horizontaal = 1
Dekking = 100
Vervaging = 1
Kleur = Zwart (#000000)

Effecten - 3D-Effecten - Slagschaduw :

Verticaal = 1
Horizontaal = 1
Dekking = 100
Vervaging = 20
Kleur = Zwart (#000000)

Effecten - Insteekfilters - FM Tile Tools - Blend Emboss : de instellingen staan goed.
Effecten - Insteekfilters - Graphics Plus - Cross Shadow : de instellingen staan goed.

Divider Lessen Sille

7.

Activeer het Tekstgereedschap en zoek het font "Aberation" met deze instellingen :

Activeer het Tekstgereedschap en zoek het font "Aberation" met deze instellingen

Typ de tekst "Dancing in the Dark" en plaats deze links onderaan :

Typ de tekst "Dancing in the Dark" en plaats deze links onderaan

Lagen - Omzetten in rasterlaag.
Effecten - 3D-Effecten - Afschuining binnen : de instellingen staan goed.
Effecten - 3D-Effecten - Slagschaduw :

Verticaal = 1
Horizontaal = 1
Dekking = 100
Vervaging = 1
Kleur = Zwart (#000000)

Lagen - Nieuwe rasterlaag.
Plaats hierop jouw watermerk.

Divider Lessen Sille

8.

Lagen - Nieuwe rasterlaag.
Selecties - Alles selecteren.
Selecties - Wijzigen - Inkrimpen : Aantal pixels = 5.
Selecties - Omkeren.
Ga naar het Kleurenpallet en zet de Voorgrondkleur op de 1ste kleur en de Achtergrondkleur op de 2de kleur.
Klik met de muis in de Voorgrondkleur en daarna op het tabblad "Verloop".
Maak een Verloop met deze instellingen :

Maak een Verloop met deze instellingen

Ga terug naar je werkje en vul de selectie met dit Verloop.
Effecten - Insteekfilters - Graphics Plus - Cross Shadow : de instellingen staan goed.
Effecten - 3D-Effecten - Afschuining binnen : de instellingen staan goed.
Selecties - Niets selecteren.

Divider Lessen Sille

9.

Activeer in het Lagenpallet de laag "Masker" (= 3de laag onderaan).
Lagen - 2 x Dupliceren zodat je 3 lagen hebt met het Masker erop.
De bovenste Masker laag is de actieve laag (= Kopie (2) van Masker).
Effecten - Insteekfilters - Graphics Plus - Cross Shadow : de instellingen staan goed.
Zet de zichtbaarheid van deze laag uit door op het oogje te klikken.
Activeer de laag eronder in het Lagenpallet (= Kopie van Masker).
Effecten - Insteekfilters - Graphics Plus - Cross Shadow :

Effecten - Insteekfilters - Graphics Plus - Cross Shadow

Zet de zichtbaarheid van deze laag uit door op het oogje te klikken.
Activeer de laag eronder in het Lagenpallet (= Masker).
Effecten - Insteekfilters - Graphics Plus - Cross Shadow :

Effecten - Insteekfilters - Graphics Plus - Cross Shadow

Divider Lessen Sille

10.

Activeer nu de onderste laag in het Lagenpallet (= Raster 1).
Deze laag blijft de actieve laag voor de rest van de les.
Bewerken - Kopiëren Speciaal - Samengevoegd kopiëren.

*****

OPEN NU ANIMATIE SHOP (= AS).

*****

Bewerken - Plakken - Als nieuwe animatie.
Ga terug naar PSP.

Divider draaiende ster

Zet de zichtbaarheid van de laag "Masker" uit en open de laag "Kopie van Masker".
Bewerken - Kopiëren Speciaal - Samengevoegd kopiëren.
Ga terug naar AS.

Divider draaiende ster

Bewerken - Plakken - Na actieve frame.
Ga terug naar PSP.

Divider draaiende ster

Zet de zichtbaarheid van de laag "Kopie van Masker" uit en op de laag "Kopie (2) van Masker".
Bewerken - Kopiëren Speciaal - Samengevoegd kopiëren.
Ga terug naar AS.

Divider draaiende ster

Bewerken - Plakken - Na actieve frame.
We blijven nu in AS.
In totaal heb je nu 3 frames.
Klik met de muis in het 1ste frame.
Bewerken - Alles selecteren.
Animatie - Eigenschappen voor frame :

Animatie - Eigenschappen voor frame

Kijk nu even hoe de animatie loopt door op dit icoontje te klikken :

Kijk nu even hoe de animatie loopt door op dit icoontje te klikken

De animatie stoppen doe je door op hetzelfde icoontje te klikken.

 

Sla je werkje op als GIF-formaat en daarmee ben je aan het einde gekomen van deze mooie les van Sille.

Sille's Bastelwelt

 

 

© Claudia - September 2021.

 

 

 

Terug naar de Blendlessen  Terug naar de Lessen pagina